Wednesday, December 24, 2008

GOD JUL i Sydafrika!

081224
St Lucia, Sydafrika

GOOOOOOD JUUUUUUUUUL!!!!!!

Julafton redan, helt otroligt…
Igår kväll klädde vi granen!
Fast först fick vi tillverka den. En afrikansk ormbunke, silvertejp och en radioantenn är allt som behövs. Släng på lite julmusik på stereon också så är julkänslan total.
Humlan stoltserar nu med Sydafrika personligaste julgran på motorhuven, och vi är enormt nöjda med vår kreation.
Våra klappar som låg under den var för övrigt representativt inslagna i tidningspapper och silvertejp, allt för att hålla den tuffa road-trip känslan uppe… :-)

Från Off the Map - Africa 2


Från Off the Map - Africa 2


Eftersom vi inte begåvats med speciellt mycket tålamod så inledde vi dagen idag med chips & godis i sängen, samtidigt som vi hade vår julklappsutdelning.
Min kära pojkvän ser till att jag både är snygg och säker även kommande år, eftersom jag fick både örhängen och pepparspray av honom – han tänker minsann på allt!
Han fick i sin tur bland annat en t-shirt med trycket ”Mr Messy”, passar honom tänkte jag när jag såg den. Dessutom fick han till sin stora glädje en jättefin slangbella. I efterhand inser jag att det förmodligen kommer sluta med att något (dyrt) kommer gå sönder, men jag fick honom faktiskt att lova att vara försiktig… Får väl se vad som händer.
Lite komiskt är det dock att han gav mig överfallsskydd, medan jag gav honom ett vapen… Hmmm. Undrar vad Freud skulle säga om det? :-)

De senaste dagarna har vi umgåtts en hel del med några sydafrikaner som bott på samma ställe, Paul, Ken, Monique & Pauls mamma Maria.
Otroligt roliga och lättsamma människor som kommer förse oss med husrum lite längre fram. Maria bor i Port Elisabeth och övriga i Johannesburg, så nu har vi gratis sängplatser lite varstans, toppen!
Paul är dessutom dykinstruktör så han har lovat att stå för undervisningen när jag äntligen ska ta mitt dykcert. Den här gången ska jag dock undvika elaka sjukdomar…

Förutom ett otal pingismatcher så har vi även utklassat dem i biljard, bjudit på hemmagjorda svenska köttbullar och försökt lära dem ”Helan går”. Det sistnämnda gick inget vidare, men köttbullarna blev grymma!

Sydafrikanerna åkte vidare norrut i morse, och det var en prestation i sig att de över huvud taget tog sig ur tältet. Gårdagskvällen innehöll nämligen både en tratt, en slang och kopiösa mängder med öl… Räkna ut slutresultatet själva.

De lyckades dock packa ihop alla sina tillhörigheter och komma iväg, om än tre timmar efter tidsschemat - men ändå.

När vi väl klarat av julklapparna och kravlat oss ur tältet, så gick vi en kort promenad bort till vårt lokala Wimpys, en sydafrikansk restaurangkedja. Vi hade nämligen redan planerat vad vår frukost skulle bestå av; våfflor med banan, kolasås och mjukglass… MUMS!

Från Off the Map - Africa 2


Från Off the Map - Africa 2


Visst hade det varit trevligt med en skinksmörgås, men jag kan lova att det här inte var direkt äckligt heller.
Nu ska vi ta det lugnt mest hela dagen, vi kommer vara uppkopplade en del till och från så för er som inte stressar mellan olika tillställningar, kokar gröt eller ”köper tidningen” så finns det möjlighet till Skype-samtal med två avslappnade julfirare. :-)
Och så kan ni naturligtvis ringa på mobilen om ni vill!
+27 8 28 64 22 03

För alla er andra som vi inte kommer prata med;
Ha en riktigt bra jul och njut av alla godsaker på julbordet!
Vi kommer också käka gott, om än i mindre omfattning än vanligtvis. Å andra sidan ligger den där våfflan fortfarande som en tegelsten i magen, så jag tror nog att vi klarar oss tämligen bra ändå!

KRAM FRÅN OSS BÅDA TILL ER ALLA!

Ps. Gurra kommer faktiskt få sill på sin jultallrik i alla fall, vi fick en burk av några svenskar som vi träffade här i St Lucia – gissa om han blev glad..?

No comments:

Post a Comment