Friday, July 25, 2008

Tusenårig historia...

080725

Nu har vi sett pyramiderna!
Vi bestämde oss igår för att ta oss ut till Giza, en del av Kairo, och besöka det enda kvarvarande av de 7 underverken.
Så efter att ha vaknat till lite så gick vi upp mot huvudgatan som går genom området där vi bor och vinkade in första taxi som kommer farandes.
De svartvita taxibilarna som överallt susar fram på gatorna i Kairo är en speciell företeelse. De består av gamla bilar, antingen Fiat eller Lada, och det enda man med säkerhet kan säga är att de aldrig går på taxameter… Priset förhandlas innan man kliver in i bilen, och naturligtvis ska det prutas. Det är en glidande skala på resekostnaderna, och naturligtvis hamnar vi turister oftast i överkanten på den skalan. Men eftersom det inte rör sig om speciellt stora summor, en femma hit eller dit, så känner man sig inte rånad efter resan som tur är.
Själva resan är också en upplevelse i sig, vägarna är väldigt dåligt underhållna, filkörning existerar inte och alla tutar hela tiden. Den som gärna åker bergochdalbanor för att få en kick har inte testat taxiresor i Kairo…
Priset förhandlades, vi fick lägga ut 40 egyptiska pund (ca 45kr) för att åka till pyramidområdet, och vi klämde in oss i det lilla baksätet.
Eftersom det är fredag idag så var trafiken ovanligt lugn, fredagar är helgdag i Egypten så all vardagstrafik försvinner från gatorna, vilket innebar att vi tog oss de 17km som det är till Giza på 10 minuter ungefär. När vi körda samma sträcka åt andra hållet häromdagen tog det 1 timme…
Pyramiderna ligger precis bredvid vanlig bebyggelse, tvärtom om mot vad jag trodde innan vi kom hit. Hade föreställt mig att de skulle ligga en bit utanför staden, med öken runt omkring. Så är inte fallet, istället kastas man direkt från stadstrafik tusentals år tillbaka i tiden…
Nog för att de även är imponerande på håll, men när man kommer närmare slås man verkligen av storheten i dessa skapelser. Stenblocken som de är byggda av är skrämmande bastanta, kan inte för mitt liv förstå hur de bar sig åt för att lyfta de så högt. Alltså, ett pyramidbygge hade varit imponerande även i dagens tidsålder, med all den teknik och mekanik som ändå finns tillhanda nu. Men då, när man fick förlita sig på muskelkraft och kameler, det är helt otroligt att de kunde skapa dessa monument…
Vi gick omkring och tog in hela scenen, först Cheopspyramiden, därefter de två mindre som dock ser lika stora ut på håll. De ligger nämligen på en liten höjd bakom den första, så ögat luras av perspektivet.
När vi fotat de obligatoriska turistbilderna, filmat en kort snutt och klättrat en bit på underverken tog vi oss nedför kullen igen, ner mot Sfinxen.
De flesta har väl sett den lejonformade kroppen med ett människoansikte på bild någon gång, men den var klart mycket gracilare i verkligheten. Näsan saknas som bekant, den har dock inte vittrat bort som man kanske kan tro. Nej, det var Napoleons soldater som sköt av och den finns nu för allmän beskådan på ett museum i London.
Efter ett par timmar i solen kände vi att vi hade fått nog och vi gick ner mot gatutrafiken igen. Ny taxi letades upp och den här gången förhandlade vi inte speciellt bra, 50 pund att ta oss hem till förorten i bergen igen…
Pyramidbesöket, som vi bävat lite för på grund av värmen och kommersen, gick långt över förväntan. Vi hade stålsatt oss för att bli överfallna av försäljare, kameluthyrare och guider av olika slag, men faktum är att vi knappt blev tillfrågade av någon!
Antingen såg vi fattiga ut, eller så tyckte månglarna att grupperna med lättklädda charterturister verkade vara troligare offer. Oavsett så var vi nöjda med utfallet…
Och vad gäller värmen så fläktade det faktiskt ganska skönt idag, temperaturen låg nog runt 36-37° så det var helt klart godkänt.
Vi har definitivt börjat vänja oss vid värmen nu, som kallast har vi haft 22° och det var på natten i Alexandria. Men det var en dag när det var molnigt som i alla fall jag fick gåshud när vi satt ute på en servering, och då var det kanske 27° varmt…

Nu ligger Gustav och sover, han gick i stort sett i koma när vi kom hem.
Ikväll ska vi antagligen bege oss tillbaka till Stars City, det gigantiska shoppingcentret som vi besökte häromkvällen.
Tanken är att vi ska se nya Batmanfilmen, The Dark Knight, tror att den är grym! :-)