Friday, June 4, 2010

Long time...

...no write.

Håller som bäst på att uppdatera hemsidan, den har liksom legat i dvala sedan vi kom hem.

Här på bloggen ligger fortfarande alla de inlägg som vi skrev under resans gång, och fler kommer tillkomma. Det föll bort några nånstans längs vägen, såna som handlade om början och avresan, men jag ska göra mitt bästa för att återfinna dem.

Tills vidare får ni hålla tillgodo med det material som redan är här! I menyn till höger ligger alla inlägg, i kronologisk ordning. Det är några stycken och det är ganska mycket text i varje, så för den som har tråkigt finns det en hel del att sysselsätta sig med...
:-)

Kram!

PS. Länkar till fotoalbum:

Krüger NP
Album 1 Sverige -> Malawi
Album 2 Malawi -> Sydafrika
Album 3 Sydafrika

3 comments:

  1. Hej!

    Ni har en mycket intressant sida om er resa genom Afrikanska kontinenten. Kul att kolla in era bilder och läsa lite här och där.

    Jag och min sambo åker med runt i en Defender, vi har ännu inte varit iväg på någon sådan lång resa som ni utan har gjort några kortare turer med bilen: en Scandinavisk tripp upp längs norska kusten via Lofoten till Nordkap och sen hem genom Finlan.I sommras tog vi en sväng ned genom några österopeiska länder, vände i Kroatien. Denna sommar kommer vi med att ta en tripp till Europa.

    Till nästa år skulle vi vilja sheppa vår Defender till Island och åka ett varv :)

    Vart kommande resor och äventyr tar oss får framtiden utvisa.

    Vi var en sväng till Tanzania med tillhörande Safari och ett stop på Zanzibar i vintras och måste ju erkänna att Afrika lockar :)

    En teknisk fråga: Ska köpa nya däck till vår bil och skulle gärna få lite "expertråd".

    Idag sitter det typ vanliga gatdäck på bilen i dimension 235/85/16 på Wolffälgar 6.5 i bredd. Har kollat på Bf Goodrich All-Terrain T/A® KO som verkar vara ett bra däck, frågan är bara vilken dimension jag ska sattsa på.

    Om jag ska behålla Wolffälgarna så tror jag bara att jag kan ha 235/85. Många kör på 265/70 har jag sett men då måste jag nog köpa nya fälgar...vad är ditt råd i val av däck?

    Oj, det blev ett brev istället för ett inlägg :)

    Mvh Mattias

    ReplyDelete
  2. Väldigt bra fråga... vi har standardfälgar och körde med BFG A/T 265/75. Fick en punktering på resan (när vi sista veckan i Afrika körde på en flaska) vilket man måste anse vara otroligt bra! Vi är otroligt nöjda med våra däck, även om vi ibland saknade M/T-däck... det hade dock sänkt komforten på vanliga vägar.

    Nackdelen med lite bredare däck är att de blir spårkänsliga, men det var inget vi led av. Bredare däck ger dessutom bättre bärighet i t.ex. sand, varför vi bara körde fast en gång på hela resan.

    Skicka gärna ett mail om du vill diskutera det vidare: gustav.roken (a) gmail.com

    Gustav

    ReplyDelete