Thursday, January 22, 2009

Först hittade vi Nemo, sen blev det fler kära återseenden...

090122
Somerset West, Sydafrika
Nu har vi äntligen varit i Kapstaden på riktigt!

Från Off the Map - Africa 2

I måndags tog vi Humlan in till det som på nåt sätt varit ”huvudmålet” på resan. Efter många försök hittade vi till slut en parkering där Humlan fick plats, men det var inte helt enkelt. Av någon outgrundlig anledning så har de nämligen små portaler där man kör in och ut på parkeringsplatserna och vår bil är liksom aningens högre än genomsnittet. Jag kan förstå tanken med de här portalerna om det vore så att själva parkeringsplatsen var överbyggd med tak, och man därför inte vill riskera att få in för stora bilar. Men nu är det enbart på in- och utfarten som portalerna sitter. Och de finns tamejfan överallt! Sjukt!

Nåväl, Humlan fick till slut en alldeles egen parkering med utsikt över Sydatlanten, jag tror han blev nöjd! :-)

Vi besökte Waterfront, som är ett helt område beläget, (som namnet vittnar om), nere vid hamnområdet i Kapstaden. Det finns ett antal shoppingcenter, massvis med restauranger, gästhamnar, ett stort Akvarium och det är band som spelar lite varstans. Väldigt festlig stämning, nästan karnevalsaktig faktiskt.
Vi hade redan bestämt oss för att besöka Two Oceans Aquarium, en stor anläggning med ett klart marint tema. Så under några timmar gick vi runt och tittade på hajar, sköldpaddor, allehanda lustiga fiskar och pingviner. Hela stället var, liksom alla andra djuranläggningar vi har besökt i Sydafrika, väldigt välordnat och otroligt informativt. För den som är hågad finns det även möjlighet att dyka i hajtanken, men vi sparade det till en annan dag. :-)

Från Off the Map - Africa 2

Istället gick vi och åt, passande nog, fish & chips nere vid hamnkanten och värjde oss mot måsarna som var ganska sugna på att ta en tugga från tallriken.

Vi gick en vända ner i hamnen också och såg faktiskt en svensk segelbåt ligga förtöjd där. När vi kom hem kollade jag på websidan som var skriven på båtens mast, och det visade sig vara ett svenskt par som seglat jorden runt under snart 3 års tid! Helt underbart!
Det får bli en resa för framtiden, måste bara lära oss segla först…

Vid grannbryggan låg det en annan typ av världsomseglare…
Två sälar hade parkerat i solen på bryggan, totalt obekymrade om att det rörde sig människor runt omkring. De såg ut att ha fattat vad livet går ut på… Riktiga livsnjutare!

Från Off the Map - Africa 2

Vi hade tänkt ta oss upp till toppen på Table Mountain också, det ska tydligen vara en vidunderlig utsikt därifrån. Planen var bland annat att skåla för min morfar som hade fyllt 107 år samma dag om han hade levat. Men dessvärre blåste det halv storm uppe på berget, så linbanan var stängd på grund av vindstyrkan. Antar att det var morfar som var orsaken till blåsten, han hade nog redan ställt till med kalas däruppe bland molnen… :-)

Istället fick vi skåla för honom här hemma, tror nog att han hade blivit nöjd med det också!

Vi har träffat gamla bekanta också.
Först ut var Charlotta och Lennard, ett svensk/holländskt par som vi träffade första gången i Kenya. Sen möttes vi igen vid ett par tillfällen i Malawi, bland annat under malaria-incidenten, och nu var det alltså dags igen.
De befann sig i Stellenbosch, bara två mil härifrån, så vi tog oss dit och hade en väldigt trevlig kväll tillsammans.
Stellenbosch är för övrigt en otroligt mysig stad, med pittoreska små gator och caféer. Stadens universitet gör att det alltid är liv och rörelse på gatorna, och det är en allmänt trevlig stämning överallt.

Från Off the Map - Africa 2

Igår var det dags för nästa återseende!
Den här gången var det våra brasilianska vänner som dök upp igen. Roy & Michelle som vi körde tillsammans med genom Sudan har också anlänt till Kapstaden, och det var riktigt kul att träffa dem igen!
Vi har i stort sett kört samma rutt nedåt, men ändå har vi inte varit vid samma ställe samtidigt förrän nu. Det är nästan ett halvår sen vi såg dem senast, men det var hur avspänt och roligt som helst att umgås med dem igen.

Vi lyxade till stort och gick på bio inne i Kapstaden. Kostar hela 15 Rand per person att gå på bio här, vilket motsvarar 12,50 i svenska kronor. :-)
För er som inte sett den ännu… Gå och se Madagaskar 2!
Det var länge sen som jag skrattade så mycket i en biosalong!
Man blir aldrig för gammal för tecknade filmer… :-)

Imorgon ska vi göra ett nytt försök med Table Mountain, får hoppas på att morfar har lugnat ner sig däruppe i himlen, men man kan aldrig veta med den filuren… :-)